آدرس جدید ما بخاطر فیلترشدنمان

گزارش تحلیلی کلمه: چرا کمیته صیانت از آرا؟

تصویری از استقبال کرجی ها



«احتمال قطع شبکه اينترنت، اختلال در خطوط تلفن، هزاران صندوق سيار خارج از نظارت و ...»
اين اخبار نگران کننده‌اي است که علي‌اکبر محتشمي‌پور. مسئول کميته صيانت از آرا در ستاد مهندس ميرحسين موسوي از آن پرده بر می دارد. کميته‌اي که از بدو تشکيل، واکنش‌هايي عجيب و مشکوک در سویه دولتیان برانگيخت.

محتشمي‌پور در این باره به خبرنگار «کلمه» از فلسفه تشکيل کميته صيانت از آراء مي‌گويد و اينکه نسبت به عملکرد شوراي نگهبان و وزارت کشور نگراني‌هايي وجود داشت و سرانجام مهندس موسوي از من خواست که مسئوليت چنين کميته‌اي را برعهده بگيرم!»
نخست‌وزير سال‌هاي شصت از وزير کشورش خواسته است تا تمام تجربه و وزن سياسي خود را به کار بگيرد تا کميته‌اي براي پاسداري از آراء شهروندان تشکيل شود.
از آن روز که علي کردان از معاونان علي لاريجاني در سازمان صدا و سيما توسط محمود احمدي‌نژاد به سمت وزیر کشور منصوب شد زمزمه‌ها در خصوص نحوه برگزاري انتخابات آغاز گرديد. منتقدان دولت معتقد بودند که انتصاب کردان به جاي هاشمي ثمره – دوست نزديک احمدي‌نژاد – در راستاي پروژه‌اي است که براي برگزاري انتخابات طراحي شده است. هاشمي ثمره از وزارت کشور دولت احمدي‌نژاد به رياست ستادهاي مردمي او منصوب شد و انتقادها از کردان به دليل نقص مدرک تحصيلي‌اش آغاز شد.
اين انتقادها اما يک ويژگي ممتاز داشت و آن برجسته بودن نقش اصول‌گرايان مجلس بود. در مجلس اصولگرا، ناگهان چهره‌هايي سر بر آمدند که علي‌رغم تعلق آنها به جناح هوادار دولت، نسبت به آنچه امانتداري در برگزاري انتخابات مي‌ناميدند اظهار نگراني کردند.
علي مطهري و احمد توکلي از چهره‌هاي آشناي منتقد کردان بودند. وزيري که در مظان اتهام عدم شايستگي براي پاسداشت راي مردم در انتخابات بود.

سرانجام،کردان توسط مجلس اصولگرا استيضاح شد و در جلسه استيضاح او عده‌اي اظهار داشتند «چگونه مي‌توان از برگزاري سالم انتخابات توسط کسي اطمينان يافت که حتي امانتداري و صداقت را در خصوص مدرک تحصيلي خود رعايت نمي‌کند» کردان در نهايت پس از 90 روز ساختمان وزارت کشور را ترک کرد و پس از مدتي صادق محصولي براي اين پست معرفي شد منتقدان دولت از هر دو جناح اما انتخابات محصولي را هم برنتابيدند.
در مجلس و در فضاي سياسي ابهاماتي درباره ميزان ثروت او مطرح شد و حتي عده‌اي از اصولگرايان هنوز هم معرفي محصولي به عنوان وزير کشور «اشتباه» احمدي‌نژاد مي‌دانند.

از آن جمله مريم بهروزي دبير کل جامعه زينب است که از تشکل‌هاي اصولگراست. او با وجود انتقاداتي که از اصلاح‌طلبان دارد به صراحت نارضايتي خود را از انتصاب محصولي اعلام کرده است.
با اين همه محصولي با رای اعتماد مجلس به وزارت کشور رفت و پس از مدتي خسرو دانشجو استاندار تهران را به رياست ستاد انتخابات وزارت کشور منصوب کرد. دانشجو همان مسئولي است که اين روزها نفس تشکيل کميته صيانت‌آرا را در انتخابات خلاف قانون دانسته است.

در ادبيات سياسي جمله‌اي از مهدي کروبي هست که کمتر کسي هست که آن را نشنيده باشد. کروبي پس از آنکه در نتیجه شمارش آراء در انتخاب سال 84 اعلام شد و آشکار گردید که محمود احمدي‌نژاد و علي‌اکبر هاشمي رفسنجاني به دور دوم راه يافته‌اند سخناني گفت و نامه‌هايي نوشت و گفت تا حدود ساعت 4 صبح محرز شده بود که او و هاشمي نامزدهاي دور دوم انتخابات هستند، اما «من دو ساعت خوابيدم و وقتي بيدار شدم نتيجه عوض شده بود.»
اين جمله طنز‌اميز اما براي کروبي و هوادارانش توام با جديتي تلخ بود. کروبي معتقد است که شانس پیروزی او در رقابت با هاشمي در سال 84 بسيار بالا بود و در اثر برخي دستکاري‌ها در آرا، کرسي رياست‌جمهوري از او گرفته شده است.

همچنين کميته‌اي با کارکرد مشابه کميته صيانت از آراء در ستاد کروبي تشکيل شده که مسئوليت آن به عهده مرتضي الويري شهردار اسبق تهران و از حاميان مهدي کروبي است.
الويري و محتشمي‌پور چند روز پيش در بيانيه‌اي مشترک نسبت به هر نوع تخلف در انتخابات هشدار دادند.
با همه اينها دولت احمدي‌نژاد و وزارت کشور،کميته صيانت از آرا، را به رسميت نمي‌شناسد و حاضر به همکاري با آن نيست. چرا که معتقد است اولا نفس تشکيل اين کميته فاقد وجاهت قانوني است و ديگر آنکه براساس قانون درخواست اعضاي اين کميته براي نظارت بر مراحل مختلف انتخابات و داشتن نماينده، خلاف قانون است.

وقتي از محتشمي‌پور مي‌پرسيم که «ضمانت اجرايي تصميمات کميته صيانت از آراء چيست؟ پاسخ مي‌دهد: «مردم»
او معتقد است:«آگاهي مردم مي‌تواند سدي در برابر هر نوع اراده براي تخلف در انتخابات باشد.» به همين دليل تاکيد مي‌کند: «هر نوع تخلف انتخاباتي را به اطلاع مردم مي‌رسانيم.»
رئيس کميته صيانت‌آرا در ستاد موسوي اما در کنفرانس مطبوعاتي‌اش خبرهاي نگران کننده‌اي هم دارد. او از طرح‌هايي که شنيده شده عده‌اي درصدد اجراي آن در روز انتخابات هستند خبر داد. از جمله احتمال قطع شبکه اينترنت و ايجاد اختلال در خطوط تلفن.»
محتشمي‌پور همچنين از هزاران صندوق سيار و بيرون از محدوده نظارت خبر داد و گفت که « اگر در هر صندوق 500 راي تقلبي بريزند مقصودشان حاصل شده است.»
در اين ميان هر چه به روز 22 خرداد نزديک مي‌شويم بحث و گفتگو پيرامون سلامت انتخابات داغ‌تر مي‌شود. بدون ترديد همين بحث و اظهار نگراني‌ها بود که روز جمعه، آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان را بر آن داشت تا با قاطعيت بگويد: «سلامت انتخابات را تضمين مي‌کنم!»

با اين همه دو نامزد جديد اصلاحات (موسوي و کروبي) هر دو نگراني‌هاي جدي درباره سلامت انتخابات، نحوه نظارت، گرايش سياسي ناظران، تعداد صندوق‌هاي ثابت و سيار، نحوه و زمان راي‌گيري، ترکيب حاضران در شعبه‌ها، گرايش بازرسان، نحوه شمارشآارا و ... دارند.
کروبي گفته است که اين بار اصلا نمي‌خوابد! موسوي نيز از زبان رئيس کميته صيانت از آرا ستادش نگراني‌هايش را در اين خصوص ابراز کرده است.

اکنون این سوال به شدت مطرح است که آيا در شب گرم 23 خرداد ماه 88، حادثه‌ها مي‌توانند سرنوشت انتخابات را تغيير دهند؟ در لحظاتي که همه در خواب هستند آيا فرشته عدالت بيدار است و آنچنان که همواره در اعم انتخابات در سي سال گذشته رسم بوده اين بار هم مي‌توانيم شاهد انتخاباتي سالم و کم مشکل باشيم. به راستي چه رخ خواهد داد در شب گرم بيست و سوم خرداد در لحظاتي از نيمه شب، وقتي همه خوابيم؟
آيا مي‌توانيم اميدوار باشيم که آنگاه که چشم مي‌گشاييم، راي مردم، به راستی ميزان باشد و انتخابات سالم؟
هنوز براي قضاوت دير نشده است!

0 نظرات:

ارسال یک نظر